Thursday 10 November 2011

Cete Mama Gajah & Baby Gajah

Pagi tadi aku terbaca satu artikel nak selamatkan mama gajah dengan baby gajah yang terperangkap dalam lumpur. Biasa lah kan, kalu dah gajah memang suka dengan lumpur sebab nak sejukkan badan diorang. Afrika kan panas, jadi kalo lumpur tu dah kering, mama gajah dengan baby gajah ni pun terperangkap la kan. 




Pekerja-pekerja dari South Luangwa Conservation Society yang tinggal berhampiran dengan tempat kejadian, cuba menyelamatkan mama dengan baby gajah tersebut. Dalam masa yang sama kelihatan juga sekumpulan gajah yang cuba menolong gajah tersebut. Naluri baby gajah tu kuat betul, pekerja-pekerja ni dah keluarkan dia dari lumpur tu, tapi dia tetap pegi semula tempat mamanya. Binatang pun sayang dengan mamanya, cuba renungkan.




Diorang dah xde cara lain, terpaksa leraikan baby gajah tu jauh-jauh dari mamanya, sebab masa semakin suntuk untuk selamatkan mamanya. Diorang mesti keluarkan mamanya dari lumpur tu sebelum kering, kalo tak tinggal arwah la mamanya.


Nasib baik dengan cara tu, baby gajah tu tak lagi kembali ke mamanya. Sekarang diorang perlu beralih semula kepada mamanya. Mana boleh gunakan kudrat manusia, so diorang gunakan jentera untuk tarik mama gajah tu.





Dengan baki tenaga yang tinggal, akhirnya mama gajah ini berjaya di selamatkan. Dengan segera dia berlari untuk mencari babynya.

No comments:

Post a Comment